”Meille jäi tästä valitettavasti rahastuksen maku”

 

“Materiaalien osuudeksi on laitettu sopimuksessa 670 eur ja yhden reilun päivän työ 3390 eur, mihin hinta perustuu? Meille jäi tästä valitettavasti rahastuksen maku.”

Näin eräs asiakas kommentoi kesällä 2018 toteuttamaamme maalausurakkaa. Asiakas oli aiheesta pettynyt meihin. Aikataulu oli pettänyt. Kun urakka oli sitten kuitenkin valmistunut ajallaan, syntyi tunne rahastuksesta.  Voit nyt riemastua ja todeta, että onpas tuo Sorcolor kyllä hävyttömän kallis ja häikäilemätön riistämään asiakkaalta eurot pois. Mutta ennen kuin teet lopullisen johtopäätöksen, anna meidän vähän kertoa…

Tuntityön ja urakkatyön ero

Ensiksi on olennaista erottaa kaksi asiaa toisistaan: tuntityö ja kokonaisurakka (tai avaimet käteen -urakka, jota emme tosin käytä terminä koskaan sen kokeman ankaran inflaation takia).

Tuntityöthän siis käytännössä tarkoittaa tilannetta, jossa maalari maalaa omaan tahtiinsa. Riskin kantaa asiakas. Nopean maalarin sattuessa maisemiin asiakas on luonnollisesti voittaja (oletuksella että joku nopea maalari maalaisi vaikkapa 45€ tuntihinnalla). Hitaan maalarin kohdalla riski taas realisoituisi ja asiakas maksaisi hitaan maalarin suhmuroinnista. Samalla ehkä kotirauhakin vähän kärsisi. Maalit, suojamuovit ja telineet asiakas sitten maksaisi erikseen maalarille tai hommaisi ne itse kaupasta ja vuokraamosta.

Mitä kokonaisurakka oikeasti tarkoittaa?

Kokonaisurakassa sovitaan tehtävä työ, ja siitä maksettava hinta. Aika usein annamme arvion siitä, kuinka kauan urakka kokonaisuudessaan kestää. Tähän liittyy muutama ongelma. Jos työ kestää kauemmin kuin annettu arvio, asiakas on pettynyt siihen että urakka ei valmistu aikataulussaan. Jos taas saamme nipistettyä arviosta päivän tai pari, asiakas kokee “tuntihinnan liian korkeaksi”.

Voiko ”tuntihinta” olla kohtuuton edullisimmassa tarjouksessa?

Yhdessä todellisessa esimerkkitapauksessa asiakas oli pyytänyt 5 tarjousta peltikaton maalauksesta. Halvin tarjous oli meiltä. Kokonaisurakan hinta oli tasan 4000€ ja kallein 8000€. Muut tarjoukset olivat jossakin siellä välissä. Kaikki olivat sisällöltään aika samanlaisia tai ainakin vertailukelpoisia. Asiakas päätti tilata meiltä. Sattui käymään niin, että työn teki yksi Sorcolorin historian nopein, tarkin ja luotettavin kattomaalari. Hän työskenteli yksin. Koko urakka tuli suoritettua 2 työpäivässä. Urakan jälkeen asiakas soitti ja sanoi, että tuntihinta on täysin kohtuuton ( 4000€ / 22h = 181 €/h).

Mistä muusta asiakas maksaa kuin maalarin työstä?

Mutta koska kokonaisurakan voi saada ostetuksi vain niin, että joku tekee sen laskemista työkseen, myyjälle on maksettava työstään palkkaa. Lisäksi työmaalle on mentävä autolla ja vedettävä perässä peräkärryä, johon kuluu aikaa ja rahaa. Työhön tarvitaan painepesuria, ruiskua, rälläkkää, jatkojohtoa ja aika paljon muitakin työkaluja. Nekään eivät valitettavasti tipahda taivaalta. Tässä en tietenkään yritä sanoa sitä, että asiakkaan kannattaa maksaa jonkun yrityksen marmorilattioista ja kalliista espressokeittimistä. Mutta todellisen työmaalla tehdyn tuntihinnan laskeminen on monimutkaisempi yhtälö. Ja itse asiassa asiakkaan kannalta täysin tarpeeton.

Iloitse urakan onnistuessa

Kun sitten kysyin asiakkaalta, mikä muu vaihtoehto hänen olisi peltikaton maalaukseen kannattanut valita, eihän oikein osannut vastata siihen mitään. Muut tarjoukset olivat kalliimpia. Lisää tarjouksia olisi tietysti voinut pyytää, mutta raskasta sekin alkaa olla jos talossa ramppaa 15 tai 20 maalaria tai myyntimiestä tekemässä urakkatarjousta. Toisaalta taas hitaampi työskentely ei olisi parantanut lopputulosta millään tavalla. Asiakas olisi toki voinut tehdä itsekin. Siitä tosin oli jo kokemusta. Se oli aikanaan ollut 2 viikon homma.

Riskin kantamisen hinta

Eikä ne urakat aina mene näin kivasti. Kesällä 2018 epäonnistuneesta katon maalauksesta saimme asiakkaalta rahaa 6000€, mutta menetimme 14 000€. Ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen, että tämä asiakas pärjäsi kun ei ottanut työtä tuntihinnalla.