Maalaako teillä ammattilaiset vai opiskelijat, vai kenties teinit tai kesähessut?

Tämä on ehkä yleisin kysymys, jonka asiakas kysyy meiltä ennen kaupantekoa.
Vastaamme siihen aina suoraan ja rehellisesti:

….maalaa ammattilaisia, joista osa on maalarin koulutuksen saaneita maalareita, osa on opiskelijoita, ei kukaan teinejä ja ehkä joku saattaa kokea nimityksen kesähessu aivan kunnioittavana.

Kysymys on tietenkin varsin asiallinen. Tosin se välillä saattaa tuntua pahalta, varsinkin jos sillä viitataan vaikkapa siihen että käyttäisimme korkeakouluopiskelijoita halpatyövoimana.

Kun perustimme firman v. 2013, Miika ja Tuomas olivat kaksi korkeakouluopiskelijaa. Innokkaita heiluttamaan pensseliä tienatakseen kesälomarahansa. Molemmat osasivat maalata taitavasti, mutta vain toinen tiesi ylipäätään maalaamisen kemiasta jotain. Kun taidot ja kokemus karttuivat ja legendaarinen puskaradio pääsi laulamaan, kysyntää hyvälle työlle oli enemmän kuin tekijöitä. Näin palkkasimme kavereitamme kesätöihin. Huomasimme, että sinällään yksinkertaisen työn pystyy tekemään työhön koulutettu sesonkiammattilainen, siinä missä monia muitakin arvokkaita tehtäviä tehdään kesäisin mm. opiskelijoiden voimin.

Kun kävi selväksi, että yrityksestämme kasvaisi ympärivuotista toimintaa harjoittava maalausliike, palkkasimme yritykseemme ympärivuotisia maalareita. Suurin osa heistä on koulutukseltaan maalareita, mutta onpa joukossa myös kokki, autoasentaja jne…

Meillä ammattilaisen määritelmä on se, että tekee työt niin hyvin, että asiakas antaa asiakastyytyväisyyskyselyyn täydet pisteet. Teknisesti pitää tietenkin hallita asiat. Lisäksi olisi hyvä osata keskustella asiakkaan kanssa ja käyttäytyä fiksusti. Siksi käytämme maalareiden koulutukseen aikaa ja rahaa, olivat he sitten kesätyössä tai vakituisia.

Iittalassa asuva Jari Rämö kysyi otsikossa esitetyn kysymyksen ennen urakkasopimuksen allekirjoitusta: (ilman teinejä tai kesähessuja)
Näin hän urakan jälkeen vastasi, kun kysyin menikö kaikki niinkuin oli puhe. “Kyllä pojat olivat niin hyviä kun sanoit, jälki on hyvää ja kaikki tehtiin kuten sovittiin.”

Joskus olemme kuulleet väitteen, että suhtaudumme reklamaatioden tulemiseen välinpitämättömästi ja jopa mainostamme niitä. Itse asiassa vihaamme huonoa työtä ja reklamaatioita vähintään yhtä paljon kuin asiakkaammekin. Mutta koska tiedämme, että niitä väistämättä tulee, emme häpeä myöntää sitä ääneen. Voisimme toki markkinoida maalaavamme 1000 taloa kesässä virheettömästi, mutta harva uskoisi sitä. Tuskin sinäkään. Siksi kerromme avoimesti, että joskus vedämme vihkoon. Ja kerromme miten korjaamme virheemme.

Arvostamme myös maalarin koulutusta. Siksi kouluttaudumme jatkuvasti yhteistyökumppaneiden avustuksella. Tähtäimessämme on lisäksi, että kaikki vakituiset työntekijämme kävisivät maalarimestarin ammattitutkinnon. Kun iloiseen maalariin yhdistää hyvät sosiaaliset taidot, ja vankan ammattitaidon, lopputuloksena on tyytyväinen asiakas.