Maalaustyöt takuulla: mitä takuu sinulle tarkoittaa


“Maali hilseili peltikatosta ensimmäisen kesän jälkeen. Lukuisista yhteydenotoista huolimatta
yritys ei korviaan lotkauta asialle.”

Näin kommentoi eräs asiakas omalla nimellään yrityksemme Facebook-päivitykseen toisesta maalausliikkeestä. Hän oli valinnut kattoaan maalaamaan edullisen maalausliikkeen. Kun työ oli epäonnistunut, riskiä ei kannakaan yritys, vaan asiakas.

Mitä takuu sitten oikeasti kattaa? Ja voiko minkä tahansa yrityksen antamaan takuuseen luottaa?

Kuten yllä oleva esimerkki asian osoittaa, takuulla on merkitystä vain, jos yritys on halukas hoitamaan takuuvelvoitteensa. Jos yksityisenä elinkeinonharjoittajana operoiva maalari laittaa kesän päätteeksi pillit pussiin, ei takuulla siinäkään tapauksessa ole mitään merkitystä. Tietenkin voit lähteä taistelemaan asiasta oikeudessa. Mutta sellaisen prosessin läpikäymiseen ei tietenkään riitä aika ja voimat kenelläkään täysjärkisellä. Siksi on tärkeää ostaa työ maalausliikkeeltä, joka hoitaa myös takuuajan velvoitteensa.

Sorcolorin myöntämä takuu on lakimiesjargonilla ilmaistuna tässä:

a. Sorcolor myöntää työlleen 2 vuoden takuun, ellei toisin kirjallisesti sovita. Takuu ei kata vaurioita, jotka johtuvat rakennuksen rakenteellisista vioista tai rakennuksen huonosta kunnosta tai rakennuksen virheellisestä käytöstä taikka muista Sorcolorista johtumattomista syistä.

b. Takuu ei kata taivasalla olevia puuosia, kuten kaiteiden johtimet ja terassit, eikä tuotteita, joiden huoltoväli on alle 2 vuotta.

c. Sorcolor myöntää huoltosopimusten yhteydessä tehdyille pintakäsittelyille 10 vuoden lisätakuun, jonka edellytyksenä on huoltosopimuksen voimassaolo koko lisätakuuajan.

Jos siis esimerkiksi peltikattosi maali hilseilee seuraavana kesänä, tulemme korjaamaan maalauksen.

Emme tietenkään tykkää reklamaatioista, vaikka kerrommekin avoimesti, että niitä tulee melko tasaisin väliajoin. Kokemus vain on osoittanut, että reklamaatioita tulee, vaikka työn haluaa aina tehdä niin hyvin kuin sen vain voi tehdä.

Joskus syy ei edes johdu suoraan meistä, vaan esimerkiksi siitä, ettei vanhaa maalia saada selville tai sen tiedot ovat väärät. Joskus taas virhe johtuu vahingosta, joskus maalarin huolimattomuudesta, tiedon puutteesta tai jostakin muusta syystä. Tärkeintä sinun kannalta kuitenkin on, että mahdollisen reklamaation syntyessä sinun ei tarvitse jännittää vastaanottoa ottaessasi meihin yhteyttä. Pelkkä ilmoitus riittää, ja hoidamme homman kuntoon.

Kuten asiakkaidemme palautteet aiheesta kertovat:

“Projekti hoidettiin ammattimaisesti loppuun. Kiitos Pietari ja Sara. Työ jouduttiin tekemään kahteen kertaan, koska ensimmäinen öljyäminen tehtiin hutaisten.”

“Homma hoitui, vaikka pieniä puutteita. Talon lähellä olleesta omenapuusta katkesi pari pientä oksaa telinettä siirrettäessä. Maalareilla oli mukana eri maali kuin sopimuksessa. Asia on sovittu myyjän kanssa.”

“Kivoja nuoria miehiä ovat kaikki olleet, kun kahtena eri kesänä ovat taloa, tallia, kuistia ja terassia käyneet maalaamassa. Myöskin asialliseen reklamaatioon puoleltamme saatiin erittäin asiallinen vastaus ja asia otettiin hoidettavaksi. Työn jälki on ollut myös erittäin hyvää!”

Kuten alussa kerrottu esimerkki osoittaa, halvan maalauksen riski realisoituu monesti asiakkaan maksettavaksi. Siksi talon seinien tai katon maalauksesta kannattaa yleensä maksaa vähän enemmän – ja vain yhdesti.