“Älä osta valtakunnallisen firman sliipatulta myyjältä mitään ylihintaista. Pyydä tarjous paikalliselta toimijalta!”

Tämänkaltaisia lausahduksia kuulee silloin tällöin ohjeeksi remontin tilaamiseen. Monesti kommentoijalla ei ole sen kummemmin kokemusta sen enempää “ketjusta” kuin paikallisestakaan. Aina ei edes remontin teettämisestä.

Valitako pieni paikallinen vai suurempi paikallisyksikkö

Paikallisista pienemmistä toimijoista puhutaan toisinaan vähän ilkeästi isä-poika-hiace -yhdistelmänä. Yrittämisen halventaminen kaikissa muodoissaan on lähtökohtaisesti naurettavaa ja typerää. Me kilpailemme samoista asiakkaista pienempien toimijoiden kanssa. Jokainen pelaa vahvuuksillaan. 

Parhaimmat onnistumisen kokemukset ovat tulleet sellaisista tilanteista, kun asiakas Helsingistä on suositellut meitä Turkulaiselle ystävälleen. Molemmat ovat saaneet samanlaisen “palvelukokemuksen” ja ovat tyytyväisiä. Tai joskus asiakkaalla on talo vaikkapa Porissa, mutta mökki Hauholla. Voidaan jopa maalausliikkeen osaltakin puhua brändistä, kun toiminta on samanlaista eri paikkakunnilla.

Tuhansista maalatuista neliöistä on hyötyä

Kun tehdään paljon, saadaan valtavasti eri kokemuksia kaikkein haastavimmistakin tilanteista. Yli 2500 maalatun talon kokemuksella tiedämme melko hyvin, miksi maali seinässä on aiemmin kuplinut. Tai osaamme auttaa maalarin yli jostakin ongelmasta. 

Lisäksi takuu todistetusti toimii. Jos maali isossa peltikatossa jostakin syystä kuplii, meillä on paremmin “varaa” hoitaa reklamaatio kuntoon. 

On tietenkin selvää, että jos maalari sairastuu, pystyy isompi firma paremmin korjaamaan tilanteen. Yksityisyrittäjän kädenmurtuma pahimmillaan pilaa koko maalauskesän. 

(Tosin on meilläkin aikataulutusongelmia välillä ollut)

Pienen firman edut ovat taas erilaisia

Pienemmän muutaman hengen firman etuna taas voi olla se, että kaikki asiat hoituu yhden henkilön kautta. Sama mies tai nainen myy, maalaa, laskuttaa, hoitaa reklamaation ja niin edelleen. Kun yritys on isompi, prosessien on oltava kunnossa, jotta kaikki sujuu asiakkaan kannalta hyvin. Monesti myös yksityisyrittäjä on kerryttänyt itse ison kokemuksen maalauksista, ja tietää tasan tarkkaan mitä tehdä.

Opel Astra ja peräkärry -miehistä isommaksi firmaksi 

Kun perustimme aikanaan maalausliikkeemme, ajatuksena oli saada itselle vain kesätyö. Lisäksi nimen piti kuulostaa mielellään jokseenkin eksoottiselta (Jos olisi silloin tiennyt mihin

asti homma kantaa, olisi ehkä voinut valita vähän helpommankin). Joka tapauksessa ajattelimme Rauman olevan riittävän suuri paikkakunta meidän työllistämiseen. 

Ajan mittaan toiminta kuitenkin kasvoi. Osin luonnollisesti, kuten Turkuun ja Helsinkiin. Osin myös omasta halustamme, koska wikipedia kertoi että Pirkanmaalla on paljon asukkaita. 

Paikallisista Hiaceveljeksistä tuli puolivaltakunnallinen ketju, jossa myyjät myy ja maalarit maalaa. 

Kun aikanaan ison sisarusparvemme äiti laittoi lapsille luutua kouraan, opetus oli lähes poikkeuksetta sama: minkä teet, tee hyvin. Ei se kovin hauskaa silloin ollut. Mutta hyvänä ohjenuorana se on käynyt. Sillä ohjeella maalarimme lähtevät aina aamuisin liikenteeseen!

 

Ps. Joskus kysytään, miksi kerromme omat heikkoutemme ja kilpailijan vahvuudet niin avoimesti. Siihen meitä on opettanut Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen. Hänen viisasteluitaan voit lukea palkitulla pölli tästä -blogisivustolla. Se löytyy osoitteesta https://pollitasta.fi/. Vaikka et olisikaan bisnesihmisiä, siellä on hauskaa luettavaa kenelle tahansa. (ei ole maksettu mainos, mutta linkin klikkaaminen kyllä auttaa Jarin bisneksiä)